Categorie: Algemene chirurgie
Ruimtelijk inzicht van studenten verbetert na deelname aan extra-curriculair dissectieonderwijs
K. Bogomolova1, 2, B.P. Hierck3, J.A. van der Hage2, S.E.R. Hovius4
1Leids Universitair Medisch Centrum, LEIDEN, Onderwijs Expertise Centrum
2Leids Universitair Medisch Centrum, LEIDEN, Chirurgie
3Leids Universitair Medisch Centrum, LEIDEN, Anatomie
4Radboudumc - Lokatie Nijmegen, NIJMEGEN, Plastische en Reconstructieve Chirurgie
Introductie
Ruimtelijk inzicht is medebepalend voor het succesvol aanleren van anatomische kennis en chirurgische vaardigheden. Binnen deze studie werd onderzocht of ruimtelijk inzicht van medische studenten verbetert na een deelname aan extra-curriculair dissectieonderwijs en of de grootste verbetering te verwachten is bij studenten met initieel lager niveau van ruimtelijk inzicht.
Methode
Deelnemers binnen dit case-control onderzoek waren eerste- en tweedejaars geneeskunde studenten. De interventiegroep (cases) bestond uit 45 deelnemers aan extra-curriculair dissectieonderwijs. De duur van het onderwijs was tien weken en bestond uit een actieve deelname aan dissectie van drie uur per week. De controlegroep bestond uit 65 medestudenten die zich niet hadden opgegeven voor dit onderwijs. Ruimtelijk inzicht werd getoetst door middel van een Mentale Rotatietest (MRT) vóór en na afloop van de onderwijsperiode, met een maximale score van 24 punten. De verschillen in MRT-scores zijn geanalyseerd met ANCOVA; gecorrigeerd voor de demografische gegevens.
Resultaten
Voorafgaand aan het onderwijs waren er geen significante verschillen in de MRT-scores tussen de interventiegroep en de controlegroep. Na afloop van het onderwijs behaalde de interventiegroep hogere MRT-scores bij zowel eerstejaars (∆6.0 ± 4.1 vs. ∆4.9 ± 3.2; p=0.019, Cohen’s d = 0.41) als bij tweedejaars studenten (∆6.5 ± 3.3 vs. ∆6.1 ± 4.0; P = 0.03, Cohen’s d = 0.11). De verbetering in MRT-scores was het grootst bij studenten met initieel lagere scores op de MRT test (∆8.4 ± 2.3 vs. ∆6.8 ± 2.8; P = 0.011, Cohen’s d = 0.61).
Conclusie
Resultaten tonen aan dat de deelname aan het extra-curriculair dissectieonderwijs het ruimtelijk inzicht van studenten doet verbeteren en dat de studenten met initieel lager niveau van ruimtelijk inzicht de grootste verbeteringen laten zien. Het trainen van ruimtelijk inzicht zou overwogen kunnen worden ter verbetering van de anatomische kennis.